Katholieke media zien hun circulatie stijgen na het aantreden van paus Franciscus.

Of het pausdom-nieuwe-stijl van paus Franciscus ook meer gelovigen naar de kerk lokt, is nog een punt van discussie. Maar in ieder geval legt het aantreden van Franciscus de media, en dan vooral katholieke, geen windeieren, schrijft de Wall Street Journal.

Beeldrechten

Neem het eigen televisiestation van het Vaticaan, CTV. Dat investeerde onlangs in een nieuwe regiekamer ter waarde van 1,8 miljoen euro. Geen weggegooid geld, want in 2013 namen de inkomsten van het station met maar liefst 40 procent toe. Beeldmateriaal van de paus, zoals van zijn wekelijkse audiënties, vindt gretig aftrek bij confessionele en niet-confessionele omroepen over de hele wereld.

De authenticiteit die de paus uitstraalt doet het goed in de media: de kerkvader is zeer mediageniek. De hoofdredacteur van het Amerikaanse blad National Catholic Reporter noteerde een toename in pageviews van 44 procent, en spreekt van een “Franciscus-effect”.

Rolling Stone

Maar het Franciscus-effect werkt ook voor niet-katholieke bladen. De paus werd door Time uitgeroepen als Persoon van het Jaar, en haalde als eerste kerkvader de cover van Rolling Stone. Dat nummer werd bovengemiddeld goed verkocht, zegt een woordvoerster van het blad.

Avvenire, een Italiaans dagblad dat wordt uitgegeven door de Italiaanse bisschoppenconferentie, zag zijn oplage met 5 procent toenemen, uitzonderlijk voor de in een crisis verkerende Italiaanse pers. Het obscure blad Civiltá Cattolica dat wordt uitgegeven door de Jezuïeten, draaide voor het eerst winst in 2013, dankzij een nummer met een interview met de paus. Het blad moest exemplaren laten bijdrukken.

Berlusconi

Dat de paus verkoopt is ook ontdekt door het media-imperium van de familie van Silvio Berlusconi. Dat pikt graag een graantje mee. Uitgeverij Mondadori, gerund door Berlusconi’s dochter Marina, maakte vorige week bekend dat het een nieuw weekblad lanceert over de paus.

De introductieprijs van Il Mio Papa (Mijn Paus) is 50 eurocent. Op de centerfold staan uitspraken van Franciscus. Eerste oplage: 3 miljoen exemplaren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl